Svi smo već jako dobro upoznati s hit aplikacijom REFACE kojom svoje lice možemo kroz par klikova staviti u video klipove najpoznatijih filmskih uspješnica ili svjetski poznata lica zamijeniti našima. Temelji se na umjetnoj inteligenciji (AI, Artificial Intelligence).

Aplikacija je dostupna od početka ove godine i svakim danom dobiva sve više korisnika, u svijetu ih je već 42 milijuna, pa tako i u Hrvatskoj, gdje očekujemo da će njeno korištenje eksplodirati narednih tjedana. Rezultat je to dugogodišnjeg rada ukrajinskih softveraša i rezultat komercijalizacije umjetne inteligencije je dostupan cijelom svijetu.

Aplikacija je genijalna, ali njeno korištenje značajno utječe na privatnost svojih korisnika.

Odmah ćemo reći jasno i glasno - REFACE ne poznaje GDPR niti poštuje EU regulatorni okvir zaštite osobnih podataka. Pojasnit ćemo detaljno kasnije.

Korištenjem REFACE aplikacije ulazite u poigravanje vlastitom privatnošću, a sad ćemo i pojasniti kako.

Prije korištenja svake aplikacije ili nove tehnologije valja proučiti njihove Uvjete korištenja https://get.reface.app/terms/ i Politiku privatnosti https://get.reface.app/privacy-policy/.

No, znamo da uvjerljiva većina nas ne čita Uvjete i Politike privatnosti, pa smo ih mi pročitali za sve sadašnje i buduće korisnike REFACE aplikacije.

U samom početku Politike privatnosti REFACE nam daje "časnu pionirsku" da brine o našoj privatnosti, a nakon toga daju i detalje koji otkrivaju detalje, pri čemu moramo biti svjesni da se u takvim tekstovima uvijek prikazuje stanje jednako ili bolje od stvarnog, tako nas je bogato iskustvo naučilo.

1. REFACE za korištenje aplikacije uvjetuje pristup do svih naših fotografija u našem mobilnom uređaju u "Camera Roll" folderu, stoga prije instalacije aplikacije dobro pregledajte kakve fotografije i čije fotografije imate u mobilnom uređaju te odlučite želite ih dati nekom trećem na upravljanje.

2. REFACE za korištenje aplikacije uvjetuje pristup kameri našeg pametnog telefona. Zašto je to nužno? Znači li to da nas REFACE snima i prati uvijek kada koristimo pametni telefon bez obzira koristili mi REFACE ili ne? Tko bi to mogao znati...

3. REFACE navodi da prikupljaju fotografske podatke koje ne smatraju biometrijskim podacima. Nasmijali su nas ovom igrom riječima. Pogledajmo rezultate zamjene lica u filmskim scenama koje stvaraju samo temeljem naše fotografije uporabom umjetne inteligencije, stoga nama ne mogu prodati priču da ne mogu izvući biometriju naših lica iz niza naših fotografija koje imamo u našem pametnom telefonu tehnologijom umjetne inteligencije, a koju su razvijali godinama. Da, itekako mogu stvoriti biometrijske profile naših lica.

4. REFACE prikuplja o nama niz informacija za vrijeme korištenja aplikacije, od web stranica koje posjećujemo do čak i razine napunjenosti baterije. Priznajemo, ne znamo čemu im to služi, ali REFACE zna. Naravno da ćemo prilikom instalacija REFACE aplikacije svojom slobodnom voljom pristati dati sve svoje podatke i dati im da nas prate. Privola je time uvjetovana i nije zakonita prema GDPR-u.

5. REFACE u Politici privatnosti tvrdi da naše fotografije i rezultate zamjene lica koristi isključlvo u svrhe funkcionalnosti zamjene lica i daju nam riječ da ne koriste naše fotografije za prepoznavanje našeg lica niti izradu biometrijskog profila.

ahahahah..

A istovremeno u Uvjetima korištenja kažu ovo, citiramo i ne prevodimo da dobijete puni osjećaj: "You hereby grant REFACE a non-exclusive, worldwide, royalty-free, sublicensable, and transferable license to host, store, use in any way, display, reproduce, modify, adapt, edit, publish, and distribute Uploaded and Generated content."

Jeste li uočili dio rečenice "use in any way"?

6. REFACE dijeli sve naše fotografije i prethodno opisane prikupljene informacije Googleu. To priznaju. Trebamo li išta dodati?

7. REFACE potvrđuje da prenosi sve naše osobne podatke u SAD i taj prijenos temelji na EU-US Privacy Shield platformi, koja je presudom Europskog suda ukinuta 16.07.2020. Jasno je da REFACE ignorira EU regulatorni okvir i da ne poznaju ili ne priznaju GDPR. Privatnost EU građana koji koriste REFACE je nezaštićena.

8. REFACE koristi i treće strane kao svoje izvršitelje obrade da im pomognu u obradi prikupljenih osobnih podataka, posebice u području "behavioral analytics". Znamo li što to znači? Naše dubinsko profiliranje i predviđanje našeg ponašanja, za kakvo postupanje moramo dati jasnu, informiranu, zasebnu izričitu privolu. To REFACE ne nudi. Jer ne poštuju GDPR.

9. REFACE potvrđuje da će naše fotografije i sve prikupljene podatke dati sigurnosno-obavještajnom sustavu SAD u svrhe njihovih istraga, a to je upravo razlog presude Europskog suda kojom je veliku većinu prijenosa osobnih podataka u SAD proglasio nezakonitima.

10. REFACE tvrdi da čuva sve naše fotografije i podatke samo 24 sata a rezultate korištenja aplikacije do 30 dana. Naizgled super. Dok ne proučimo dio oko trećih strana, odnosno, njihovih podugovorenih strana, kao npr. Google, kojima daju sve fotografije i osobne podatke, na čije rokove pohrane ne žele utjecati. Ovo je izričito kršenje GDPR-a. Voditelj obrade ili izvršitelj obrade moraju upravljati rokovima pohrane osobnim podacima koje obrađuju njihovi izvršitelji i podizvršitelji.

11. REFACE u svom neznanju GDPR-a ili njegovom nepoštivanju jasno naglašava da ne nadzire kako našim fotografijama i svim podijeljenim osobnim podacima njegovi podizvršitelji postupaju. Ovo predstavlja izravno kršenje GDPR-a jer je REFACE obvezan ugovorno obvezati sve treće strane, koje su angažirali za obradu naših osobnih podataka, na poštivanje GDPR obveza, rokova i EU regulatornog okvira, uključujuči i presudu Europskog suda iz srpnja 2020.

12. REFACE u svojim uvjetima korištenja jasno navodi da zadržava pravo sve rezultate korištenja svoje aplikacije može javno objaviti, jesmo li svjesni toga?

Moramo priznati da se ne sjećamo kada smo naišli na toliki niz kršenja GDPR-a i toliki skup prijetnji na našu privatnost, povrh Googlea, Facebooka, Whatsappa i Instagrama.

Stoga razmislimo jel nam draža naša privatnost i privatnost svih osoba koje se nalaze na fotografijama u našem pametnom telefonu od neizdržive želje da naše lice bude zamjena nekoj svjetskoj zvijezdi.