Zasigurno mnogi od vas prepoznaju konzolu u rukama djece na fotografiji. I imate pravo, Playstation je u pitanju.
 
Što je zapravo Playstation?
 
To je računalo, na određen način nama svima poznato stolno računalo u specifičnom dizajnu i pruža našoj djeci (i odraslima) pregršt lijepih trenutaka, od igranja igrica, gledanja filmova, surfanja internetom i korištenja mnogih aplikacija instaliranih na takvo računalo.
 
Da bi to sve funkcioniralo, najvažnije je da je Playstation spojen na internet, u pravilu na kućni wifi.
 
U ovom postu nećemo ulaziti u detalje što Sony korporacija kao proizvođač Playstation uređaja može saznati o korisnicima svoje igračke, o članovima obitelji ili kućanstva, o navikama igranja igrica, dobu dana ili noći, vremenima korištenja ovisno koja se igrica redovito igra, tko ide kada spavati ili se budi, kako se provode vikendi, postoji li u domu više igrača istovremeno, kakve se igre igraju, filmovi gledaju ili glazba sluša, kakvi su interesi na internetu, vaša lokacija, koje dodatne uređaje za igranje koristite (npr. uređaji za virtualnu stvarnost). To možemo i trebamo sami provjeriti:
 
https://www.playstation.com/en-us/legal/privacy-policy/
 
**************************
 
No, jesmo li znali da se Playstation do prije nekoliko godina koristio za organizaciju nekih od najvećih terorističkih napada u svijetu?
 
Postoje zanimljivi članci o tome:
 
https://www.politico.eu/article/why-terrorists-love-playstation-4/
 
https://www.forbes.com/sites/insertcoin/2015/11/14/why-the-paris-isis-terrorists-used-ps4-to-plan-attacks/
 
https://www.cnbc.com/2015/11/16/terrorists-using-playstation-4-to-communicate.html
 
**************************
 
Bez brige, to se više ne događa. Ali kako je to bilo moguće?
 
Među aplikacijama na Playstation nalaze se i aplikacije za međusobno dopisivanje između korisnika Playstationa ma gdje bili u svijetu.
 
Sigurnosno-obavještajni sustavi mnogih zemalja tvrde da nisu mogli odgonetnuti ključ za dekripciju poruka razmijenjenih putem Playstation patforme, a mi ćemo reći da su zaboravili predvidjeti da bi ikome palo na pamet da koristi igraču konzolu za takve zle namjere.
 
Sada ipak imaju alate za praćenje komunikacije kao što to rade i na Whatsappu, Viberu, Messengeru i ostalim platformama za razmjenu porukica.
 
****************************
 
No, ono na što želimo skrenuti pozornost je sigurnost djece na internetu, bez obzira koju igraču konzolu, koji tablet ili računalo, koju aplikaciju ili software koristili.
 
Djeca su prije sve znatiželjna i nemjerljivo brže od nas odraslih upijaju sve novodostupne tehnologije, gadgete, aplikacije i društvene mreže, i međusobno dijele informacije o svim novostima u online svijetu. Koliko je njihova privatnost izložena svakim danom, možemo samo nagađati, jer djeca ne znaju prepoznati opasnosti.
 
Mi, njihovi roditelji, svakim smo danom sve manje svjesni toga. I teško ih možemo zaštititi osim zabranama ili edukacijom.
 
No, GDPR je mislio na to.
 
GDPR nam, između redaka kaže slijedeće:
 
Svi mi i naša djeca trebamo koristiti sve nove i nastajajuće tehnologije i aplikacije bez susprezanja, one su namijenjene ljudskim bićima i trebale bi činiti naše živote kvalitetnijima.
 
Stoga je puna odgovornost pod prijetnjom ogromnih kazni nametnuta proizvođačima ili pružateljima novih tehnologija i aplikacija, koji moraju osigurati za svoje korisnike, a posebice djecu, punu zaštitu privatnosti i njihovih osobnih podataka.