Osobno smo svjedočili jednom od slučajeva o kojima sad pišemo, a nedavno smo dobili i od naših vjernih čitatelja potvrdu da nismo jedini bili na meti prevaranata.

Dodatno smo potaknuti i člankom iz medija:

https://express.24sata.hr/ekonomix/biste-li-ulozili-novac-u-ozakonjenu-gadnu-prevaru-25435

 

PRIMJER 1:

Naziva nas nepoznata tvrtka (često s inozemnog broja) koja prodaje neki proizvod i započinje prodajni razgovor s nama.

Cilj im je prodati proizvod na način da tijekom razgovora dobiju naš izričit pristanak i potvrdu narudžbe, ne vodeći brigu o propisima u području zaštite potrošača i sklapanja ugovora na daljinu, jer očito znaju da je premali broj kupaca upućen u svoja prava potrošača. Ne mare ni za Registar "Ne zovi". Ali imaju vrlo uvježban prodajni razgovor.

 

PRIMJER 2:

Naziva nas nepoznata tvrtka koja se bavi ocjenjivanjem boniteta i poslovne uspješnosti obrta i tvrtki i obavještava nas da nam žele poslati nagradu i priznanje jer su nas prepoznali kao odličnog poduzetnika. Nama na čast, wow, netko nas je prepoznao, između 170.000 poslovnih subjekata u državi.

Cilj tvrtke je dostaviti nagradu i plaketu na adresu naše tvrtke ili obrta, ali i poslati račun nemalog iznosa za troškove nagrade i isporuke na našu adresu, kojeg naravno ne spominju.

 

ŠTO JE ZAJEDNIČKO ZA OBA PRIMJERA

Telefonski pozivi dolaze s nepoznatih brojeva, agenti izgovaraju nazive tvrtki u ime kojih zovu vrlo nerazgovjetno i brzo, a kvaliteta zvuka je degradirana. Ne spominju ni na koji način da se poziv snima. Telefonski razgovori su dobro pripremljeni i uvježbani.

Imajući osnovne podatke o nama, očito skinute s interneta, postavljaju niz kratkih pitanja, navodeći nas da potvrđujemo ime i prezime ili naziv tvrtke ili obrta, adresu i druge poznate detalje koje u dobroj vjeri potvrđujemo.

Naravno, kroz razgovor počinjemo sumnjati u dobre namjere i opirati se ponudama pa i izričito odbijati iste.

Međutim, snimkama takvih razgovora prevaranti sebi zadržavaju "dokaz" da smo nešto naručili od njih ili pristali na ponudu i kasnije istima prijete.

 

Kako spriječiti ovakve prijevare?

Odmah u početnoj fazi zaustaviti razgovor i zatražiti ponovnu informaciju TKO zove, KOJA je to tvrtka. Ako treba i više puta.

Ako pitamo snima li se razgovor, reći će "ne".

Tijekom razgovora ne potvrđivati ništa, preuzeti inicijativu i tražiti odgovore protupitanjima.

Zabilježimo broj s kojeg je poziv stigao, točno vrijeme i datum poziva.

Ako po završetku razgovora, tijekom kojeg smo odbili ponudu i prekinuli komunikaciju, ipak osjećamo zabrinutost da smo možda ipak nešto izrekli što bi nam se moglo "namontirati", potražimo web stranicu tvrtke u ime koje su nas zvali, pronađimo njihovu politiku privatnosti ili o zaštiti osobnih podataka, i email adresu na koju se mogu poslati zahtjevi za našim GDPR pravima.

Emailom pošaljimo zahtjev za pristupom svojim osobnim podacima prema članku 15. GDPR-a, s posebnom napomenom da izričito tražimo kopiju snimke razgovora započetog pozivom s određenog telefonskog broja u određeno vrijeme i datum.

Naravno, podsjećamo ih na ovaj zahtjev svakih 2-3 dana dok konačno ne dobijemo odgovor da nemaju snimku razgovora.

Time sprječavamo i prijevaru jer će nam odgovoriti da nemaju snimku. Case closed. Znaju da im prijeti prijava AZOP-u i da su izgubili "dokazni materijal" za prijetnje.

 

Photo by ANTONI SHKRABA from Pexels

#gdprcroatia