Ponovno dijelimo ovu infografiku Europola jer u jednoj slici obuhvaća sve najvažnije savjete za sigurnom online kupnjom.

Ne dijelimo ovo samo tek tako, vidimo i sami što se "nudi" među brojnim online trgovinama.

Najsvježiji primjeri su od jučer.

Htjeli smo kupiti odjeću kao humanitarnu donaciju djeci jedne škole s potresom pogođenih područja, a s obzirom da takve artikle nismo do sada kupovali online i ne znamo koje su online trgovine provjerene i sigurne, osjetili smo situaciju kada je oprez više nego potreban, a mnogi od nas se vjerojatno ni ne osvrću na rizike.

 

  1. Nemogućnost upoznavanja s postavkama zaštite osobnih podataka, uvjeta isporuke, poslovanja i plaćanja

Posebno nas je "dojmila" jedna online trgovina, koja je postavila svoja Pravila privatnosti, Uvjete poslovanja, Uvjete plaćanja i ostale važne dokumente na dno, koje nije moguće doseći jer se skrolanjem neprekidno otvara novi red artikala koje nije moguće zaustaviti.

Jel to namjerno ili previd?

Taj nedostatak se može lako riješiti stavljanjem navedenih dokumenata u glavni meni dostupan negdje na vrhu web stranice.

 

  1. Ostavljanje podataka o bankovnoj kartici prije upisivanja svih podataka o samoj kupnji

Da, naletjeli smo na online trgovine, koje nas u ranoj fazi kupnje traže sve podatke o bankovnoj kartici, iako još nismo ni stigli do polja upisa podataka o kupcu, o adresi dostave, o troškovima dostave i eventualnim dodatnim kupnjama, koji mogu utjecati na našu konačnu odluku o kupnji.

Jel to znači da se podaci o bankovnoj kartici prikupljaju od strane web trgovine i zadržavaju?

To se ne smije, nadamo se da čitaju ovo.

 

  1. Sigurnost platforme za plaćanje bankovnom karticom

Priznajemo, nailazili smo na niz opcija i platformi za plaćanje bankovnim karticama, za mnoge od njih nismo nikad čuli, a provjerom iskustava ili preporuka, nigdje ni slova, osim ljutih korisnika iz 2017.

Jel nam takve platforme za plaćanje ulijevaju dovoljno povjerenja da ostavimo podatke sa svoje bankovne kartice?

Što ako ne možemo ni saznati više o toj platformi iz razloga iz točke 1. ovog teksta?

Sva sreća da kupujemo isključivo karticama čiji izdavatelji su ugradili dodatne provjere i neophodne potvrde svake transakcije, prije nego ista bude provedena.

Pripazimo kojim karticama kupujemo.

 

  1. Obveza registracije prije kupnje

Pravo je svake online trgovine tražiti da kupac otvori svoj račun i registrira se svojim brojnim osobnim podacima.

Međutim, je li to nužno za online trgovinu, ako se radi o kupcu koji je tek prvi puta proba ili nema potrebe redovito naručivati?

Da, naišli smo na jednu trgovinu koja nam ne dozvoljava čak ni prolaženje kroz sve artikle bez prethodne registracije.

Online trgovine bi trebale promisliti jesu li im osobni podaci kupaca nužni u punom opsegu kroz registraciju, ponavljamo - nužni, za svrhu pronalaženja artikala i eventualne jednokratne kupnje, i jesu li svjesne da većom količinom prikupljenih osobnih podataka za sebe stvaraju veće rizike u slučaju sigurnosnih incidenata ili prava pojedinaca iz GDPR-a.

 

Opreza nikad dovoljno.