Svi smo svjesni koliko smo ovisni o svojim pametnim telefonima u svojim privatnim i poslovnim životima i ne želimo ni zamisliti da situaciju da nam netko preuzme naš telefonski broj ili vlasništvo nad mobilnom linijom ili koristeći naš ukraden identitet uzme najskuplju pretplatu i najskuplje pametne telefone na naše ime.

Ovakve situacije su moguće u slučaju da osoblje telekom operatora u poslovnici ne izvrši provjeru identiteta osobe koja zahtijeva određene kupnje ili promjene na mobilnom broju ili korisničkim podacima.

Takvi slučajevi dogodili su se više puta u Španjolskoj i završili kaznama od 56.000 EUR i 80.000 EUR telekom operatoru.

Prevarant je uspio doći do osobnih podataka druge osobe neophodnih za sklapanje pretplatničkog ugovora, imena i prezimena, adrese i OIB-a i došao na prodajno mjesto telekom operatora.

Pri tom prodajno osoblje nije provjerilo osobnu iskaznicu, posebice fotografiju donositelja, i sklopilo pretplatnički ugovor s "trećom osobom" bez njenog znanja i na njen trošak, uključujući trošak skupih pametnih telefona.

Naravno, ovakve situacije eskaliraju tek kad oštećena treća osoba dobije doma mjesečni račun za usluge u prethodnom mjesecu i tada muke počinju.

 

A što učiniti u takvom slučaju da se zaštitimo?

Svaka krađa identiteta i lažno predstavljanje je kazneno djelo. Prvo što trebamo učiniti je prijaviti događaj policiji kako bi spriječili da netko i dalje koristi naše podatke, a presliku potvrde prijave kaznenog djela priložimo u svojem prigovoru telekom operatoru kod kojeg je kriminalac lažno zasnovao pretplatnički odnos.

U prigovoru tražimo da operator zbog krađe identiteta zastane sa svim radnjama naplate te poništi tako sklopljen ugovor bez štetnih posljedica za nas.

Isto tako, u slučaju krađe ili gubitka osobne iskaznice isto odmah prijavimo policiji kako bismo spriječili štetne posljedice korištenja naših osobnih podataka od strane trećih osoba.

 

HAKOM je pisao o tome:

https://www.hakom.hr/hr/netko-mi-je-ukrao-identitet-sklopio-pretplatnicki-ugovor-i-kupio-mobilni-uredjaj-na-moje-ime-obzirom-da-me-operator-tereti-za-dugovanje-sto-mogu-uciniti/2820

 

I kao što vidimo, ovakav slučaj možemo prijaviti i AZOP-u radi nezakonitog postupanja s našim osobnim podacima.

 

Više o španjolskim slučajevima:

https://gdprhub.eu/index.php?title=AEPD_(Spain)_-_PS/00189/2021&mtc=today

https://gdprhub.eu/index.php?title=AEPD_(Spain)_-_PS/00249/2021&mtc=today

 

Photo from Pexels