Apple je objavio najnovije ažuriranje operativnog sustava za svoj iPhone, iPad, Apple Watch i Apple TV.
 
Najzastupljeniji su korisnici iPhone uređaja koji imaju priliku sad skinuti IOS 14.5 kao najveće Appleovo ažuriranje privatnosti do sada i kojim se korisnicima daje do sada najjače pravo na ograničavanje praćenja na internetu.
 
Po prvi puta korisnici mobilnih uređaja imaju mogućnost stvarnog odabira, uključivanja ili isključivanja mogućnosti da ih Facebook, Whatsapp, Google i ostale aplikacije prate dok koriste iPhone.
 
Što donosi IOS 14.5?
 
Velika promjena koju vidim je pop-up prozor koji se otvara na iPhone ili iPad uređaju koji od nas traži da sami odlučimo želimo li da aplikacija koju koristimo prati naše ponašanje tijekom njenog korištenja ali i korištenja drugih aplikacija i Internet preglednika.
 
Nude nam se dvije opcije: „Zatražite od aplikacije da ne prati” ili „Dopusti”.
 
Odabir prve mogućnosti znači da aplikacije neće moći pratiti naše ponašanje u drugim aplikacijama koje smo instalirali na uređaju. Time se sprječava razmjena podataka s oglašivačima i preprodavačima naših osobnih podataka. Apsolutno preporučamo.
 
Što se stvarno mijenja?
 
Velika promjena, koju ćemo teško vidjeti, dolazi "ispod haube". To se zove transparentnost praćenja aplikacija i sve ima veze s nizom brojeva poznatih kao identifikator oglašavača (IDFA). Svaki iPhone koji se isporučuje ima vlastiti identifikator koji oglašivačima pruža zbirne podatke o našim interesima.
 
IDFA, koja je uvedena 2013. godine, pomalo je nalik na kolačiće treće strane koji se koriste u web preglednicima, ali rade u svim aplikacijama i uslugama na uređaju – to je zato što sve aplikacije ne koriste preglednike i postojeća tehnologija za praćenje kolačića neće funkcionirati u njima. Google ima vlastitu verziju identifikatora, poznatu kao Google oglašivački ID, koji se koristi na Android telefonima i uveden je 2014. godine.
 
Oba identifikatora djeluju na sličan način: oglašivačima mogu omogućiti praćenje klikova, preuzimanja i kupnje unutar mobilnih aplikacija. Te informacije tada mogu koristiti oglašivači kako bi nam prikazali personalizirane oglase u aplikacijama koje koristimo. IDFA može dati oglašivaču do znanja jesu li oglasi koje plaćaju učinkoviti i donose li dodatne klikove ili prodaju.
 
Kada isključimo naše praćenje slobodnim odabirom koji nam Apple sad pruža, oglašivači bi umjesto IDFA trebali vidjeti samo niz nula. Ukratko, ovo je prvi put da je proizvođač operativnog sustava pametnog telefona automatski isključio identifikatore za praćenje oglasa.
 
Ono što je po nama posebno pozitivno je da nam je Apple sada osigurao i informiranost.
 
Kada skidamo novu aplikaciju ili je ažuriramo novom verzijom s Apple App Storea, možemo sad lako provjeriti koje naše osobne podatke pojedina aplikacija "krade".
 
Dali smo na ovim slikama primjere za Facebook, Whatsapp i Signal.
 
Ovo je velika stvar, zar ne?
 
Više o temi na:
 
https://www.wired.co.uk/article/ios-14-5-update-app-tracking