Epidemiološke okolnosti prisilile su mnoge obrazovne ustanove, posebice visokoškolske i privatne certifikacijske kuće diljem svijeta da uvedu tzv. "Online proctoring service" ili platforme za online provjeru znanja.
 
I sami smo isprobali jedan od globalno najpoznatijih sustava prilikom certificiranja i online provjere znanja.
 
Ovakve platforme na rubu su usklađenosti s GDPR-om, posebice s obzirom na karakter provjere znanja, kada pojedinac nema nikakvu mogućnost odabira ili slobodnog pristanka na određenu vrstu obrade njegovih osobnih podataka, uz nedovoljnu transparentnost i informiranje pojedinca koji će se njegovi osobni podaci prikupljati, kako će se s njima postupati i kome će biti proslijeđeni. Objektivno je svakom pojedincu koji mora pristupiti provjeri znanja u tom trenutku njegov prolazak važniji od same zaštite privatnosti.
 
U okviru priprema provjere znanja vrši se identifikacija pojedinca, pokazivanjem identifikacijskih dokumenata i vjerojatnim skeniranjem od strane online platforme, uzima se i fotografija lica uz vjerojatno skeniranje i usporedbu s fotografijom s identifikacijskog dokumenta, pri čemu već izgledno ulazimo i u područje biometrije.
 
Tijekom ispita online platforma vizualno prati pojedinca, njegovo kretanje očiju, micanje glavom ili rukama, prati i govor ili šaputanje pojedinca i sve zvukove ili šumove u prostoru u kojem se nalazi, radi detektiranja eventualnog zabranjenog prisustva neke druge osobe u istoj prostoriji.
 
Prati se i rad na računalu, otvaranje drugih aplikacija osim same online platforme, otvaranje internetskog preglednika, eventualno pretraživanje po internetu, otvaranje dokumenata ili drugih prozora, kakvi događaji mogu biti razlogom otkazivanja provjere znanja i pada na ispitu.
 
Sve su to elementi dubokog zadiranja u privatnost pojedinca.
 
Stoga je više nego neophodno osigurati ključne mjere prije puštanja u rad takvih onlin platformi za provjeru znanja:
 
- argumentiranje i dokazivanje da su takve mjere praćenja nužne za ostvarivanje svrhe provjere da pojedinac ne vara na ispitu
 
- argumentiranje i dokazivanje da su takve mjere praćenja najmanje invazivne za istu svrhu provjere da pojedinac ne vara na ispitu
 
- jasno i transparentno informiranje svih pojedinaca koji se spremaju na takvu provjeru znanja o svim aspektima zaštite osobnih podataka, o tome koji se osobni podaci prikupljaju, zašto, na koje se vrijeme zadržavaju, tko ima pristup do njih, šalju li se izvan EU/EEA, radi li se automatizirano donošenje odluka ili stvaranje profila te koja su prava svakog pojedinca
 
- provođenje Procjene učinka na zaštitu podataka s analizom svih rizika i mjerama kojima se ti rizici svode na prihvatljive ili potpuno uklanjaju
 
 
Dansko nadzorno tijelo je dalo jasne upute jednom danskom sveučilištu na ovu temu:
 
https://gdprhub.eu/index.php?title=Datatilsynet_-_2020-432-0034&mtc=today